SERVQUAL PRAMUGRAHA DALAM PENYIAPAN KAMAR DI DESA WISATA

  • I Wayan Pantiyasa Sekolah Tinggi Pariwisata Bali Internasional
  • Ni Putu Diah Prabawati Sekolah Tinggi Pariwisata Bali Internasional
DOI: https://doi.org/10.22334/jihm.v5i1.41
Abstract views: 246 , PDF downloads: 186

Abstract

 

The purpose of this research is to know the quality of room preparation qualitiy to the guest at the tourism village, Pinge. Data analysis technique which is used is quantitative descriptive analysis technique with SevQual method and importance Performance Analysis (IPA).

The result of the analysis which is done by ServQual method if the daifference of the prospect level average and the implementation level average is 0,01, it means very satisfying. While the analysis which is used by Importance – Performance Analysis (AIPA) it is known that from 16 service quality indicator, there are 2 indicators that are very important for the guest but the implementation by the attendant is not satisfied yet and it is on quadrant A (main priority). There are 4 indicators which are on quadrant B (keep the performance) that show the main service element is successfully done by the attendant, so it has to keep up. There are 2 indicators on quadrant C (low priorty) that show some the influence of the indicators are not important but the implemntation by the attendant 13 is not satisfied yet. While there are 6 indicators on quadrant (excessive) that show the less important indicators influencing the guest but the implementation is excessive.

References

Agusnawar. 2000. Operasional Tata Graha Hotel. Jakarta: Gramedia Pustaka.

Agusnawar. 2002. Psikologi Pelayanan. Bandung: Alfabeta.

Al Bataafi, Wishnu HS. 2006. House-keeing Departement Floor & Pu-blic Area. Bandung: CV. Alfabeta.

Anonim. 2000. Undang- Undang Nomer 25 Tahun 2000 Tentang Program Pembangan Nasional (PROPER-NAS) Tahun 2000 – 2004. Jakarta: Presiden RI.

Anonim. 2010. Peraturan Menteri Kebudayaan dan Pariwisata Nomor: PM.86/HK.501/MKP/2010 Tentang Usaha Penyediaan Akomodasi, Pendaftaran, Prose-dur. Jakarta: Menteri Kebudayaan dan Pariwisata Republik Indonesia

Dewi, N. K. A. S. R., & Sudarsana, I. K. (2017). Upacara Bayuh Oton Uda Yadnya Di Desa Pakraman Sidakarya Kecamatan Denpasar Selatan Kota Denpasar. Jurnal Penelitian Agama Hindu, 1(2), 384-389.

Herawan, K. D., & Sudarsana, I. K. (2017). Relevansi Nilai Pendidikan Karakter Dalam Geguritan Suddhamala Untuk Meningkatkan Mutu Pendidikan Di Indonesia. Jurnal Penjaminan Mutu, 3(2), 223-236.

Hurriyati, R. 2008. Bauran Pemasaran dan Loyalitas Konsumen. Ban-dung: CV Alfabeta.

Kotler, P. and Armstrong, G. 2007. Dasar-Dasar Pemasaran Jilid I (Edisi Bahasa Indonesia dari Principles of Marketing 9e). Jakarta: PT Macanan Jaya Cemerlang, Jakarta.

Kusmayadi dan Sugiarto, E. 2000. Metodologi Penelitian dalam Bi-dang Kepariwisataan. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.

Lovelock, C. H. and Wright, L. K. 2005. Manajemen Pemasaran Jasa (Edisi Bahasa Indonesia dari Principles of Service Marketing and Manage-ment 2e). PT Macanan Jaya Cemerlang, Jakarta.

Lovelock, C. H. and Wirtz, J. 2007. Service Marketing. People, Tech-nology, Strategy 6e. Pearson Prentice Hall. United State of America.

Nasution, M.A dan Thomas, M. 1999. Buku Penuntun Membuat Tesis, Skripsi Disertasi, Makalah. Ja-karta: Bumi Aksara

Pantiyasa, I. Wayan. 2011. Jurnal Hos-pitality Manajement th.2011. Vo-lume 1 No 2 Pengembangan Pari-wisata Berbasis Masyarakat (Com-munity Tourism Based) Dalam Pemberdayaan Masyarakat Studi Kasus di Desa Bedulu. Denpasar: Sekolah Tinggi Pariwisata Bali Internasional.

Pantiyasa, I. Wayan. 2013. Metodelogi Penelitian. Yogyakarta: CV. Andi Offset.

Pusat Penelitian dan Pegembangan Ke-pariwisataan Kepariwisataan. 2008. Desa dan Budaya dalam Bingkai Pariwisata. Jakarta: Badan Pe-ngembangan Sumber Daya Kemen-trian Pariwisata dan Ekonomi Kreatif.

Priasukmana, Soetarso dan Mlyadin, Mohamad R. 2001. Jurnal Info Sosial Ekonomi Vol.2 No.1 Pem-bangunan Desa Wisata: Pelak-sanaan Undang- Undang Otonomi Daerah. Jakarta: Direktorat Jen-deral Pemerintahan Umum dan Otonomi Daerah (PUOD).

Rumekso. 2004. Housekeeping Hotel.Edisi Kedua.Yogyakarta: Andi Offset

Simamora, B. 2004. Panduan Riset Perilaku Konsumen. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.

Suansri, Potjana. 2003. Community Based Tourism Hand Book. Thailand: Re-st Project

Sugiyono, 2000. Metode Penelitian Bisnis. Bandung: Alfabeta

Sugiyono, 2001. Metode Penelitian Admi-nitrasi. Bandung: Alfabeta.

Sulastiyono, Agus.1999. Manajemen Pe-nyelenggaraan Hotel. Seri ma-najemen Usaha Jasa Sarana Pari-wisata dan Akomodasi. Bandung: CV. Alfabeta.

Supranto, J. 2011. Pengukuran Tingkat Kepuasan Pelanggan Untuk Me-naikkan Pangsa Pasar. Jakarta: Rineka Cipta.

Sri Perwani, Yayuk.1992. Teori dan Petunjuk Praktek Housekeeping untuk Akademi Perhotelan: Make Up Room. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama

Tjiptono, Fandy. 2005. Prinsip- Prinsip Total Quality Service (TQS). Yogyakarta: Penerbit Andy.

______. 2006. Pemasaran Jasa. Malang: Bayumedia Publishing.

Tjiptono, Fandy dan Chandra, Gregorius. 2011. Service, Quality & Satis-faction Edisi 3. Yogyakarta: Andi Offset

Published
2018-02-05
How to Cite
Pantiyasa, I. W. and Diah Prabawati, N. P. (2018) “SERVQUAL PRAMUGRAHA DALAM PENYIAPAN KAMAR DI DESA WISATA”, Jurnal Ilmiah Hospitality Management, 5(1), pp. 25-46. doi: 10.22334/jihm.v5i1.41.
Section
Articles
Abstract viewed = 246 times
PDF downloaded = 186 times